Search This Blog

Monday, August 9, 2010

Voorspelbaarheid in Scrum

Een heel erg leuke blog van Maurice op NL Scrum.

Ik heb in de loop der jaren ontdekt dat voorspelbaarheid voor sommigen het allerbelangrijkste is. Een directeur ICT wil dat er voorspelbaar opgeleverd wordt om zijn gezicht niet te verliezen richting zijn collega directeuren, marketing wil weten wanneer ze de flyers kunnen versturen, eindklanten willen weten wanneer ze het contract met de oude leverancier kunnen opzeggen .... Een heleboel redenen ( de een al meer valide dan de ander ) om voorspelbaarheid belangrijk te vinden.
Ik vind dit een heel comfortabele situatie om in te werken. Een scrum team kan heel makkelijk heel voorspelbaar worden. Bv. "We leveren release 1 op over 4 Sprints. Deze release bevat het B2B gedeelte van de nieuwe website." Dit soort afspraken heb ik eigenlijk nooit problemen mee.

De flexibiliteit zit em in de functionaliteit. En dan niet in welke functionaliteiten opgeleverd worden, maar hoe 'diep' deze opgeleverd worden. 'Shippable' zonder twijfel ! Maar je kan een datum laten invullen met de hand of je kan er een mooie datepicker voor bouwen. Het vet zit in de features zelf en daar is ook de grote winst te halen. Het verhaal van de boer en zijn kippen vind ik altijd wel een leuke in deze context.

Mijn ervaring is dat wanneer voorspelbaarheid écht belangrijk is, het ook helemaal niet erg is dat er later nog een release komt met enhancements. De directeur verliest dan zijn gezicht niet, marketing kan zijn flyers opsturen en het contract met de oude leverancier kan worden opgezegd.
Iedereen happy :-)

No comments:

Post a Comment