Tijdens de Irak oorlog hadden de VS een werkplaats in Irak waar ze 3 Humvees per week repareerden. De legerleiding was hier niet zo tevreden over en vroeg Toyota om hulp. Zonder extra machines of vergroting van het aantal mensen slaagde Toyota erin de werkplaats 32 Humvees per dag te laten repareren. Belangrijkste verbeteringen zaten in multi-disciplinaire teams en een sterke reductie van specialisten. Al die specialisten hadden namelijk hun eigen wachtrij, met dramatische doorloop als gevolg. Over drama's gesproken. De laatste tijd is Toyota natuurlijk in het nieuws vanwege slecht functionerende remmen in zijn auto's. De oorzaak daarvan blijkt in de software te zitten waarmee de remmen worden aangestuurd. En wat blijkt: waar Toyota voor al zijn productieprocessen gebruik maakt van Lean, doet het dat niet voor het ontwikkelen van software. Nog niet, want na het débâcle met de remmen wil Toyota nu voor software development overstappen van het nu gehanteerde waterval model naar een Agile aanpak. Daarvoor zullen ze een brug moeten slaan tussen de al Agile werkende business en de nog waterval werkende softwareontwikkeling. Bij de meeste bedrijven speelt precies het tegenovergestelde scenario. Wat voor alle bedrijven geldt is dat het nodig is een brug te slaan tussen de business en IT.
Bron: Laurens Bonnema
No comments:
Post a Comment