Search This Blog

Thursday, May 27, 2010

De kracht van feedback

Er zijn verschillende manieren om goede feedback te geven.
Persoonlijk hou ik van de SBI variant of de Zuidema variant. Beiden gaan om het simpelweg spiegelen van het gedrag van de ander. Geen waardeoordeel, geen tips .... een pure spiegel.

Bij SBI ( Situation Behaviour Impact) gaat het er om de situatie opnieuw te beschrijven waarover je feedback wil geven zodat de ander het zich kan herinneren. Dan beschrijf je het gedrag dat je bij de ander zag en de impact die dit gedrag op je had.
Toen, op dat moment ..... zag ik ..... De impact op mij was .....

Ik vind de Zuidema variant nóg sterker :
Ik zie ..... Het effect op mij is .....
Het idee is dat je hier feedback geeft op het moment zelf. Je gesprekspartner hoeft het zich achteraf niet te herinneren. Hij word op het moment zelf geconfronteerd met de gevolgen van zijn daden. Vind ik erg sterk !

Het vergt wel moed om een ander feedback te geven. Soms een heleboel moed, maar als het je lukt, en als je er aan went, dan leer je snel dat het een van de mooiste geschenken is die je iemand kan geven.

Vandaag een dag cursus gegeven. Ook al hadden we zelf het gevoel dat het niet heel lekker liep, was edereen enthousiast, ook de opdrachtgever. Na de cursus nog lekker met hem staan praten over hoe het ging en hoe het vervolg zou kunnen gaan. Niks aan de hand.
Toen ik later de evaluatieformulieren aan het lezen was samen met mijn collega, bleek dat iedereen inderdaad erg enthousiast was, behalve de opdrachtgever. De sessie had, volgens zijn evaluatie, totaal niet aan de verwachtingen voldaan en de trainers kregen een drietje ( op 5). Mijn collega en ik voelden ons allebei bekocht. Waarom had hij niets gezegd ?

Het vergt moed ....

No comments:

Post a Comment