Search This Blog

Wednesday, June 2, 2010

Snel(ler) coachen ... ?!

Een leraar Nederlands zei ooit tegen me 'Geduld is een schone, maar helaas een vrouwelijke, deugd.' :-)

Geen idee of het aan het feit ligt dat ik een man ben maar geduld heb ik nog steeds niet in overvloed.
Als coach van mensen en teams in verandering ivalt het me op dat ik zelden de snelheid bepaal waarmee de dingen gebeuren. De verandering vind maar zo snel plaats als dat de mensen die de verandering ondergaan bereid zijn mee te gaan met de verandering. Of anders gezegd : "Het is niet door aan het gras te trekken dat het gras sneller gaat groeien. Sterker nog, het kan ontwortelen."

Toch heb ik, als mens, de behoefte om mijn eigen snelheid te handhaven. Doe ik dat niet dan loop ik mezelf voorbij en is mentale uitputting niet ver weg.

Het is mijn stellige overtuiging dat een goede coach steeds de volgende zaken paraat moet hebben :
- verfrissende ideeën
- oprechte interesse voor elke mens,
- aktieve luisterbereidheid voor elk probleem,
- een uitstraling van rust en vertrouwen,
- de energie om te enthousiasmeren en
- de kracht om steeds opnieuw problemen als kansen of uitdagingen te zien.

Om aan deze criteria te voldoen, geldt voor mezelf, dat ik hiervoor mentaal en fysiek in balans moet zijn.
Om deze gezonde state of mind te handhaven moet ik 2 dingen doen :

1.
Aktief en transparant mijn prioriteiten stellen. Dus steeds de volgende vragen beantwoorden :
- Waar werk ik wel aan ?
- Wat geef ik nu bewust geen aandacht ?
- Wie moet ik hiervan op de hoogte stellen?)

2.
Geen aandacht besteden aan dingen die geen prioriteit hebben.

No comments:

Post a Comment