Search This Blog

Wednesday, May 19, 2010

Effectief overtuigen : BAK EEN BROODJE

Interessante 'techniek' geleerd om effectief te overtuigen.

Het doel van deze techniek is om in discussie samen tot een goede oplossing te komen voor een probleem die door iedereen gedragen wordt.

Het is een combinatie van
- een voorstel doen
- argumenteren
- luisteren naar argumenten van de anderen
- nieuw voorstel doen waarin de argumenten van de ander verwerkt zijn.

De metafoor van een broodje (hamburger) wordt gebruikt :
Je doet eerst het voorstel. Dit is de onderste helft van het broodje.
Dan staaf je dit voorstel met 2 argumenten. Kort en bondig. Niet meer want dan wordt je al gauw langdradig, niet minder want dan voelt het niet onderbouwd. Dit vormt het beleg van het broordje.
Daarna herhaal je het voorstel. ( = bovenste helft van het broodje).
Een (simplistisch) voorbeeld : ( Vader stelt vakantie plannen voor )
Ik stel voor om dit jaar met de caravan op vakantie te gaan naar Frankrijk
omdat we dan de vrijheid hebben om ons te verplaatsen als dat wenselijk is
en omdat ik nood heb aan goed weer
dus mijn voorstel is om dit jaar naar Frankrijk te gaan met de caravan.

Daarna krijg je reactie van je gesprekpartner(s). Het is raadzaam om hier actief naar te luisteren.
Bijvoorbeeld: (Dochter van 17 reageert)
Daar heb ik geen zin in, want al mijn vrienden zitten in Italie en het lijkt me ontzettend leuk om met ze op te trekken. Daarbij was ik niet van plan van mee te gaan op vakantie. Ik wil vrij zijn om te gaan en staan waar ik sta. Op vakantie wil ik niet gebonden zijn aan slaaptijden en al die controle van jullie.

Vervolgens bak je een nieuw broodje op basis van een aangepast voorstel dat beter aansluit bij de argumenten van de ander.
Voorbeeld:
Ok. Dan stel ik voor dat we met de caravan naar Italie gaan en dat jij dan je eigen tent bij de caravan zet
zodat ik toch zon heb, en jij eventueel kan afspreken met je vriendinnen. Doordat je in een eigen tent ligt heb je ook minder controle van ons. Dus ik stel voor om dan naar Italie te gaan en dat jij je eigen tentje kan zetten.

Na een paar broodjes kom je uit bij een oplossing die door iedereen gedragen wordt.

Een van de mooie effecten die deze broodje hebben op het verloop van een gesprek is dat, door te eindigen met een herhaling van het voorstel, het gesprek (de argumenten) over het voorstel gaan, en niet over je eigen argumenten.

No comments:

Post a Comment