Search This Blog

Monday, October 11, 2010

Ik vond notities terug vanuit een oude sessie met het management van een van mijn klanten.
Ik herinner me de sessie nog: We stonden vlak voor de eerste Sprint en waren volop bezig de organisatie in te richten en te modelleren. Veel energie, aktieve interactie, samen op zoek.... Een goeie sessie waarin we samen op zoek gegaan zijn naar onze(hun) gezamelijke verwachtingen en zorgen.

Als ik nu terugkijk naar de uitkomsten, dan vind ik dit nog steeds interessant.
Ik heb de uitkomsten gegroepeerd en ontdubbeld. Een overzicht van wat managers willen, verwachten, hopen, vrezen en gaan doen.

Ik wil ...
- snelheid en flexibiliteit van wijzigingen in ons landschap tbv kanttevredenheid en verbeteringen
- Agile government inrichten zodat realisatie van de echte business wens mogelijk wordt
- een organisatie creƫren waarin veel goede energie vrijelijk stroomt.
- betere samenwerking tussen business en IT
- meer business toegevoegde waarde met een kortere time to market
- van onze architectuur een commerciƫle machine maken

Ik verwacht ....
- dat we het proces van start tot eind goed ingericht hebben
- een betere samenwerking tussen business en IT
- dat we eerst een uiterst moeizame periode door zullen moeten gaan
- gemotiveerde mensen die samen aan de slag willen om fantastische resultaten neer te zetten
- een kleine start met de mogelijkheid om daarna gemakkelijk op te schalen indien nodig.
- heel veel chaos en dat er nog veel moed(moeite) voor nodig zal zijn om los te laten en te leren

Ik hoop ....
- dat we gaan leveren wat we gaan beloven
- een snelle succesvolle start en implementatie te zien
- mijn afdeling in stand te kunnen houden en hierover transparant te rapporteren
- dat leren en spiegelen als leuk ervaren worden.
- dat de benodigde mindset shift plaats vindt waardoor Agile samenwerken echt mogelijk wordt
- dat we de tijd krijgen om Agile echt te proberen en niet na de eerste failure de nek omgedraaid worden

Ik vrees ....
- te veel beloftes aan de business
- bij de minste hobbel de organisatie terug te zien vallen in oud gedrag
- dat business niet zal aanhaken waardoor het een IT feestje blijft
- dat we blijven steken in plannen maken en daardoor de plank misslaan
- dat zowel business als IT niet klaar zijn om samen te werken
- onze mensen verandermoe worden en daardoor apathisch reageren of met de hakken in het zand

Ik zal ...
- coachen in plaats van aansturen
- me focussen op het managen van verwachtingen en niet langer op het managen van output
- de verandering voor 100% steunen
- me neerleggen bij het feit dat niet langer 'de lijn' maar 'de Agile Teams' het kloppend hart van de organisatie zijn
- meer de afstemming opzoeken met andere disciplines en verantwoordelijkheden delen / delegeren
- mijn afdeling herorganiseren zodat ze faciliterend kan opereren.

No comments:

Post a Comment